Forum Archief

Echo en biopt van prostaat

donderdag 22 mei 2014 om 14:14

Bij een preventief (periodiek) bloedonderzoek (familiair belast) werd onlangs een signifikante verhoging van mijn PSA geconstateerd. Een echo en een biopt werden geadviseerd. Niet echt een leuke boodschap en op een biopt zit je nu ook niet echt te wachten.

De ochtend in het ziekenhuis;
10:45 uur werd 11:15 maar daarna het omkleedhok in, onderkleding verwijderen en op 'de stoel'. Benen wijd, stoel achterover en daar lig je dan. Smurrie op de buik, kijken hoe het er aan de binnenkant uitziet. Schat van een verpleegster, ging vlot en prima. Onderzoek klaar en keurig een 'servetje' neergelegd op mijn 'edele delen'. Aardig, het zit hem vaak in de kleine dingetjes (het servetje bedoel ik!). We hebben om de tijd te dodn ff gekletst over van alles en nog wat. Ik vergat bijna waarvoor ik daar lag.
Na enkele minuten kwam dr Remijn binnen (de krullebol op de foto hiernaast). Prima uitleg tijdens de 'hapjes' (8x) welke uit mijn prostaat genomen werden. Iritant maar niet echt pijnlijk. Daarna prima uitleg gekregen over de nazorg en eventuele complicaties en de symptomen.
Ik ben nu 3 dagen verder en had al na de 2e dag geen last meer.

CONCLUSIE; goede uitleg, goed ziekenhuis en........ leuke 'meiden'. Kzou er bijna voor mijn lol heen gaan....

Reacties

• Anoniem

Wat betreft de bejegening en de voorlichting onderschrijf ik de positieve ervaringen van breuring, de 12 hapjes waren knap irritant en soms ook wel pijnlijk, maar het inbrengen van het echoapparaat was buitengewoon onaangenaam, tenzij je de Griekse beginselen bent toegedaan .....