Kenniscentrum › Stel een vraag

Stel een algemene vraag

Mogelijk vindt u het antwoord op uw vraag ook tussen de veelgestelde vragen hieronder.
Heeft u een vraag van algemene aard, dan kunt u het reactieformulier invullen.

Veelgestelde vragen

Kan ik een specifieke vraag over mijn gezondheid stellen via het formulier of per e-mail?

Helaas is het niet mogelijk een specifieke vraag te stellen met betrekking tot uw eigen gezondheid via het reactieformulier, of via de e-mail aan een van onze zorgverleners of specialisten. Omdat wij niet kunnen garanderen dat het e-mailverkeer op een veilige wijze plaatsvindt zodat uw persoonlijke gevens beschermd zijn tijdens de verzending.
Bij gezondheidsklachten raden wij u altijd aan om eerst contact op te nemen met uw huisarts, die u zal adviseren en indien nodig een verwijsbrief geven naar een specialist in het ziekenhuis. Specifieke vragen over uw gezondheid kunt u dan tijdens een consult stellen.
Vragen van algemene aard kunt u uiteraard wel op deze manier stellen.

Kan ik een afspraak maken zonder verwijzing?

U kunt altijd een afspraak maken met één van de urologen. U moet hiervoor wel een verwijzing bij uw huisarts of specialist vragen. Als u geen verwijsbrief heeft worden de kosten van uw consult(en) en/of behandeling niet vergoed door uw zorgverzekering en krijgt u zelf de rekening.
Er zijn ook behandelingen waarvoor u aanvullend verzekerd moet zijn of die niet worden vergoed door uw verzekeraar. Houd daarbij ook rekening met de hoogte van uw eigen risico. Informeer daarom altijd bij uw zorgverzekeraar zodat u niet voor verrassingen komt te staan.

Moet ik een ponskaartje hebben voor mijn afspraak?

Voor uw polikliniekbezoek heeft u een afsprakenkaartje nodig voorzien van een sticker met uw correcte, actuele gegevens (of uw ponskaartje). Daarvoor kunt u zich wenden tot de Inschrijfbalie in de hal van het ziekenhuis. 
De Inschrijfbalie bevindt zich op de begane grond, links naast de centrale receptie bij de hoofdingang.
Neemt u uw verzekeringsgegevens en uw identiteitsbewijs mee als u zich meldt bij de inschrijfbalie. Wij registreren uw burgerservicenummer, omdat we dit wettelijk verplicht zijn. Wilt u bij veranderingen van uw gegevens (naam, adres, huisarts, zorgverzekeraar) altijd uw verzekeringspapieren of -pasje meenemen.

Zie ook: Ponskaartje gaat geleidelijk aan verdwijnen

Mijn blaasontsteking gaat niet over. Moet ik naar de uroloog?

Als een infectie aan de urinewegen, zoals een blaasontsteking, niet overgaat na een antibiotica-kuur is het raadzaam dat uw urine wordt onderzocht. Dit kan uw huisarts regelen. Zo wordt duidelijk welke bacterie de infectie veroorzaakt, zodat er gericht op die bacterie een antibioticum gegeven kan worden. Als de infectie dan nog niet overgaat of snel weer terug komt is het raadzaam dat u wordt doorverwezen naar de uroloog voor nader onderzoek. De uroloog kan dan onderzoeken wat de oorzaak is.

Er komt prostaatkanker voor in de familie. Moet ik mijn PSA-waarde laten controleren?

Als u zich zorgen maakt omdat er bijvoorbeeld prostaatkanker is geconstateerd bij iemand in uw omgeving raden wij u aan hierover een gesprek te hebben met uw huisarts. Als er reden is voor een onderzoek zal de huisarts dit doen. Het gaat dan niet alleen om het meten van de PSA-waarde in uw bloed, maar ook om een lichamelijk onderzoek naar de prostaat (rectaal toucheren). Soms is het nodig dat de huisarts u verwijst naar de uroloog om voldoende duidelijkheid te krijgen. De uroloog kan dan een echografie maken van de prostaat, eventueel aangevuld met een biopsie (daarbij wordt er een stukje weefsel weggehaald voor onderzoek).

Stel zelf een vraag

U kunt het reactieformulier invullen om uw algemene vraag te stellen.